AIS BUAH PEKAN IPOH

Bagi sesiapa yang masih belum familiar dengan jalan dan makanan ipoh meh aku introduce sikit pasal port baru aku ni. Aku ni pun takdelah arif sangat jalan2 kat area ipoh ni. Kalau ada laki aku kat sebelah insyallah la aku bole ingat sikit-sikit. Try sorang2 drive, mati kutu aku nak cari jalan. Tapi sekarang ni pakai waze pun dah bole jumpa jalan. Insyallah bole survive. No worries!


Ni kali kedua aku datang tempat ni. Bagi yang suka makan kat tempat2 ala2 street food mmg kat sini tempatnya. Cuma, bezanya kat sini majoriti peniaga n pelanggan adalah kaum cina. Mungkin sesetengah orang tak biasa dengan tempat2 macamni termasuklah aku (pada mulanya). Tapi, rupa2nya tempat ni pun jadi tumpuan orang melayu kita. So, aku confident sikit lah nak try ais buah kat sini. 

Bagi masyarakat di pekan ipoh, makan kat tempat2 yang bercampur2 dengan kaum lain adalah situasi yang sangat biasa. Tapi sesetengah kedai makan je lah. Bukan semua. Sampai sekarang aku masih tak ingat apa nama kedai ni. 

Kebetulan ada sembang dengan salah sorang pelanggan kedai ni sementara nak tunggu order aku sampai. Dia pulak menapau untuk anak2 dia. Dia memang suka order ais buah kat kedai ni sebab buah dia mewah. Tambahnya pulak kedai tu memang dah wujud sejak dia masih kecik lagi (dia sekarang berumur 40-an). Dia ada lah cakap menu lain yg memang jadi kegemaran dia sejak dulu sbb semuanya handmade. Keaslian tetap dikekalkan walaupun sejak bertahun lamanya. 


Aku dengan laki aku biasanya akan order semangkuk je sebab portion agak besar. Then, akulah yang rajin kokak buah2 kat atas tu. Ais ngan aiskrim kasi kat laki aku. Hehehe. Aku kan hantu buah 😂





No comments: